Profilaktyka diagnostyka leczenie

Odpowiednio skomponowana dieta to sposób na podtrzymanie właściwej masy ciała, a tym samym na zachowanie atrakcyjnego wyglądu i wysokiej sprawności fizycznej w kolejnych etapach swojego życia. Wybierając wartościowe produkty spożywcze, dodatkowo dbamy o zdrowie, wspierając organizm na wielu różnych płaszczyznach. Jak zatem powinniśmy się odżywiać, by zachować dobrą formę i minimalizować ryzyko chorób nowotworowych? Czy istnieje dieta, która może w tym pomóc?

Dieta to ważny element profilaktyki nowotworowej. Może pomóc w ograniczeniu ryzyka rozwoju choroby, zwłaszcza jej niektórych odmian. Antyrakowa dieta skupia się na eliminacji z codziennych posiłków produktów zawierających duże ilości tłuszczy zwierzęcych, soli i cukru. Ich miejsce powinny zająć produkty bogate w witaminy A (karoten), C (kwas askorbinowy) i E (tokoferol) oraz takie pierwiastki jak selen i magnez, które wykazują działanie hamujące rozwój komórek nowotworowych. Wymienione witaminy i pierwiastki odgrywają ważną rolę w eliminacji z organizmu wolnych rodników i nitrozamin, substancji zwiększających ryzyko nowotworu.

Jak zmienić dietę, by lepiej służyła zdrowiu?

Istnieje kilka ogólnych zasad, dzięki którym codzienna dieta może stać się zdrowsza, a tym samym cenniejsza dla organizmu. Przede wszystkim należy ograniczyć spożycie tłuszczu zwierzęcego, produktów zawierających duże ilości cholesterolu, soli i cukru. Poza tym należy sięgać po większą ilość produktów bogatych w błonnik, antyoksydanty i inne substancje o działaniu przeciwnowotworowym. W profilaktyce nowotworowej ważna jest również zmiana stylu życia z trybu siedzącego na bardziej aktywny. W zachowaniu zdrowia pomocne będzie także rzucenie palenia, ograniczenie spożycia alkoholu, redukcja stresu i utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Ograniczenie spożycia tłuszczu zwierzęcego i produktów zawierających duże ilości cholesterolu to jedna z najważniejszych zasad każdej diety antyrakowej. Tłuszcze odpowiadają m.in. za powstawanie wolnych rodników niszczących DNA, a także za podwyższenie poziomu estrogenów oraz prolaktyny. Podwyższenie tych hormonów diagnozuje się u kobiet chorych na nowotwór piersi. Cholesterol obecny w mięsie, nabiale i jajkach jest substancją uczestniczącą w rozwoju komórek nowotworowych, a zatem jego eliminacja z diety może pomóc w ograniczeniu szybkiego rozwoju guzów. Cholesterolu nie znajdziemy w produktach roślinnych. Poza tym w roślinach strączkowych, ziarnach zbóż, warzywach i owocach znajdziemy wystarczającą ilość kwasów tłuszczowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, które z powodzeniem mogą zastąpić tłuszcze zwierzęce.

Spożywanie produktów bogatych w błonnik, zwłaszcza w przypadku pań, pomaga w regulowaniu gospodarki hormonalnej. Niewykorzystany estrogen przechodzi przez jelita, gdzie jest absorbowany przez błonnik i następnie wydalany z organizmu. Gdy błonnika w diecie jest mało, estrogen wraca do krwiobiegu, przez co jego stężenie w organizmie wyraźnie wzrasta. Badania potwierdzają, że obniżenie poziomu estrogenu o zaledwie 17% aż o 4-5 razy obniża ryzyko zachorowania na nowotwór piersi. 

Dieta bogata w antyoksydanty to sposób na wsparcie układu immunologicznego, ograniczenie procesów degeneracyjnych, spowolnienie procesów starzenia i niszczenia naturalnej struktury komórek organizmu. Najpopularniejsze antyoksydanty to witaminy C, E, beta-karoten, witamina B6, a także bioflawonoidy i takie pierwiastki jak selen, cynk czy mangan. Dobrym źródłem tego typu substancji są świeże warzywa i owoce. Przykładem takich produktów mogą być tzw. warzywa krzyżowe, na przykład kapusta, rzodkiewka, brukselka czy pasternak oraz owoce cytrusowe. Do kategorii roślin zawierających substancje o działaniu antyrakowym często zalicza się również cebulę, czosnek, ostrą paprykę czy pomidory.

Ważnym elementem profilaktyki przeciwnowotworowej, prócz modyfikacji codziennej diety, jest również zmiana stylu życia. Eliminacja stresu pomoże w zoptymalizowaniu działania naturalnego układu odpornościowego. Regularna, ale umiarkowana aktywność fizyczna pozwoli dotlenić organizm, poprawi nastrój, wzmocni mięśnie i kości, przyczyni się do lepszego działania układu immunologicznego, pomoże w obniżeniu poziomu estrogenów i utrzymaniu prawidłowej masy ciała – nadwaga sprzyja zaburzeniom hormonalnym (szczupłe kobiety statystycznie mają znacznie niższy poziom estrogenów od kobiet otyłych, a tym samym ryzyko zachorowania na nowotwór piersi jest w ich przypadku znacznie niższe). Poza tym warto również rzucić palenie i ograniczyć spożycie alkoholu. W przypadku osób palących paczkę papierosów dziennie ryzyko zachorowania na nowotwór jest 4 razy większe niż u osób niepalących. Zwiększone ryzyko zachorowania na raka dotyczy również palaczy biernych. Z kolei alkohol przyczynia się do osłabienia działania układu odpornościowego, zaburzenia funkcji wątroby i podwyższenia poziomu estrogenów.

Jeśli potrzebujesz pomocy w ustaleniu diety dostosowanej do Twoich potrzeb umów wizytę w poradni dietetycznej w Centrum Medycznym Multimedic.

Kompleksowy zakres ofery

Kompleksowy zakres ofery

Profesjonalna kadra i sprzęt

Profesjonalna kadra i sprzęt

Sprawnie i szybko

Sprawnie i szybko

Nasza przychodnia - galeria

01
Kącik dla dzieci
02
Punkt szczepień
03
Rejestracja
10
Rejestracja
04
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy
05
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy
06
Gabinet lekarski
07
Gabinet lekarski
08
Poczekalnia
09
Poczekalnia
11
Kącik dla mam karmiących
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Centrum medyczne MultiMedic

Dominów, ul. Rynek 6 lokal 1
20-388 Lublin

 

Email: centrum.multimedic@wp.pl
Rejestracja: 81 307 04 48, 570 880 908