Według najnowszych badań zrealizowanych przez naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego duża część polskich dzieci zmaga się z problemem przewlekłego odwodnienia organizmu. Blisko połowa dzieci w wieku szkolnym pije zbyt mało, a dodatkowo preferowanym przez nie napojem jest słodzona herbata, która nie znajduje się w żadnych aktualnych rekomendacjach dotyczących zdrowego, racjonalnego żywienia.
Wyniki badań wskazują, że dzieci wcale nie piją dużych ilości soków. Wręcz przeciwnie, ilość soków owocowych wypijanych przez uczniów szkół jest niska. Zaledwie 22-procent uczniów pije 100-procentowe soki owocowe codziennie, przy czym średnia ilość wypijanego soku nie przekracza pół szklanki na jeden dzień. Choć soki owocowe nie zastąpią świeżych owoców, to jednak są zdecydowanie lepszym wyborem od w zasadzie bezwartościowej, słodzonej herbaty, którą preferuje zdecydowanie większa liczba uczniów. Poza tym połowa uczniów nie zjada zalecanej dziennej porcji świeżych owoców i warzyw, a zatem picie przez nie soków, byłoby cennym uzupełnieniem ich codziennej diety.
Nie ma jednej, zalecanej normy spożycia wody. Ilość zalecanych do spożycia płynów zależy od wielu czynników, między innymi od zewnętrznej temperatury powietrza, diety, aktywności fizycznej, stanu zdrowia czy masy ciała konkretnej osoby. Dla jednej osoby będzie to litr wody, dla innej zbyt małą ilością mogą okazać się trzy litry płynów.
Warto pamiętać, że ludzkie ciało nie ma zdolności do długiego magazynowania wody, dlatego należy ją regularnie uzupełniać. Warto również pamiętać, że do bilansu płynów wliczają się nie tylko klasycznie rozumiane napoje, ale także zupy, produkty mleczne oraz świeże warzywa i owoce, zwłaszcza te, które zawierają duże ilości wody (melony, arbuzy, cytrusy). Ważne jest zatem nie tylko utrzymywanie wysokiego poziomu nawodnienia organizmu, ale także korzystanie z różnych produktów, które pomogą w jego utrzymaniu. Dieta dziecka powinna obejmować zatem nie tylko wodę, ale także różne rodzaje soków, produktów mlecznych, zup, świeżych owoców i warzyw.