Profilaktyka diagnostyka leczenie

„Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, nim się zepsujesz”, jak mawiał Kochanowski, jednak jak wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć. Choroby serca są plagą naszych czasów i w większości przypadków wynikają ze złych nawyków oraz braku dbałości o zdrowie. Złemu można jednak zapobiec stosując kilka prostych zasad, zatem do dzieła!

Mądry Polak przed szkodą - profilaktyka

Wiele chorób serca to podstępny, cichy zabójca niedający o sobie znać na wczesnych etapach rozwoju, a niewykryte w porę doprowadzają do coraz większych powikłań, trudności w codziennym funkcjonowaniu i w najgorszym przypadku zgonu. Nie jesteśmy jednak bezbronni w tej nierównej walce, a naszą najlepszą bronią w walce z chorobami takimi jak choroba wieńcowa, nadciśnienie czy miażdżyca jest profilaktyka.

Co za dużo, to niezdrowo

Zdrowa, zbilansowana dieta to podstawa, jednak sama w sobie nie stanowi klucza do sukcesu, nie mniej istotne jest odpowiednie rozłożenie posiłków w czasie. Z punktu widzenia naszego organizmu znacznie zdrowszym i mniej obciążającym rozwiązaniem będzie zaplanowanie 4-5 mniejszych posiłków w regularnych odstępach czasowych niż spożycie 2 czy trzech bardziej obfitych. Podstawą każdego dnia powinno być zdrowe śniadanie (oraz reszta posiłków), jednak co w praktyce znaczy zdrowe? Zdrowe oznacza w tym przypadku bogate w witaminy i wartości odżywcze zawarte w warzywach i owocach oraz nienasycone kwasy tłuszczowe (m.in. omega-3 i 6) zawarte głównie w rybach. Przyczyniają się one do znaczącej redukcji złego cholesterolu, który jest najczęstszą przyczyną powstawania zakrzepów i miażdżycy.

W zdrowym ciele zdrowy duch – aktywność fizyczna

Zdrowa dieta to nie wszystko, a przy siedzącym, pasywnym trybie życia sama w sobie nie przyniesie pożądanych rezultatów. Do pełnego sukcesu niezbędna jest zrównoważona, dostosowana do konkretnej osoby aktywność fizyczna. W zależności od m.in. wieku, wzrostu, wagi, zdrowia i kondycji mogą to być ćwiczenia na siłowni, joga, lub spokojny, kilkunastominutowy spacer – wszystko zależy od indywidualnego przypadku. Dobrze dopasowane ćwiczenia fizyczne stanowią jeden z filarów skutecznej profilaktyki przeciwdziałania chorobom układu krążenia oraz serca wpływając także na dobre samopoczucie i utrzymanie odpowiedniej wagi ciała oraz wydolności.

Sól i cukier – stop!

Sól obecna jest w prawie każdym produkcie, mniej lub bardziej przetworzonym, dlatego powinno się go unikać w jak największym stopniu. Spożywana w nadmiarze przez dłuższy czas przyczynia się do znacznego wzrostu ciśnienia krwi, spowolnienia metabolizmu i zaburzenia pracy nerek, co może prowadzić do szybkiego rozwoju chorób układu krążenia. Cukier spożywany w zbyt dużych ilościach natomiast przekształca się w tłuszcz (organizm nie radzi sobie z jego przeróbką), co przyczynia się do powstawania otyłości i w konsekwencji rozwoju chorób serca.

Bo bez picia nie ma życia…

Organizm człowieka składa się w ponad 80% z wody, a jej niedobór powoduje różnego rodzaju dolegliwości i skutki uboczne. Najbardziej prozaicznymi mogą być zmęczenie czy brak energii, jednak nie należy ich lekceważyć, ponieważ długotrwały brak wody w organizmie może powodować odwodnienie, anemię i inne groźne choroby.

Powiedz stanowcze NIE! papierosom

Ta porada dotyczy osób, które z jakichś powodów czerpią przyjemność z tego wątpliwie przyjemnego nałogu. Paląc papierosy szkodzimy nie tylko sobie, ale także (a może przede wszystkim) osobom w otoczeniu za sprawą zjawiska zwanego „biernym paleniem”. Długotrwałe i regularne narażenie na działanie dymu papierosowego jest jedną z głównych przyczyn zaburzeń krążenia krwi i prowadzi do powolnego zatruwania organizmu ciężkimi związkami chemicznymi.

Ta wątpliwa (jednakże dla wielu) przyjemność stanowi jeden z głównych czynników zwiększających ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego. Razem z dymem do organizmu dostają się dziesiątki szkodliwych związków sprzyjających rozwojowi miażdżycy, zaburzających prawidłowy i swobodny obieg krwi w organizmie.

Alkohol – i tak i nie

W przypadku alkoholu (takiego jak wino czy piwo) sprawa ma się nieco inaczej niż w przypadku wspomnianych wcześniej papierosów, ponieważ okazyjne spożywanie jego niewielkich ilości pozwala na oczyszczenie nerek i poprawia pracę serca oraz drożność żył. Jednak jak wiadomo „co za dużo, to nie zdrowo”, a zbyt częste spożywanie nadmiernych ilości alkoholu prowadzi do wielu przykrych dolegliwości, uzależnienia, a w skrajnych przypadkach choroby alkoholowej i śmierci.

Zdrowy organizm to odporny organizm

Jednym z podstawowych systemów obronnych człowieka jest jego naturalna odporność chroniąca przed wszelkiego rodzaju infekcjami, wirusami, przeziębieniami itp. Istnieje grupa chorób przewlekłych, które mogą w znacznym stopniu tę naturalną barierę osłabiać, a należą do nich m.in. astma, cukrzyca oraz właśnie choroby serca i układu krążenia. Z tego powodu niezmiernie ważne jest zadbanie o prawidłowe funkcjonowanie i stałe wzmacnianie układu odpornościowego i można zrobić to bez sięgania po rozwiązania „z apteki”. W naszym zasięgu istnieje wiele naturalnych źródeł wzmacniających naturalną odporność takich jak np. miód, imbir, cytryna, pomarańcze, czosnek oraz wiele innych warzyw i owoców.

W zdrowym duchu zdrowe ciało

Jak powszechnie wiadomo ciało i umysł stanowią (a przynajmniej powinny) jedną, nierozerwalną całość, a gdy w jednej sferze jest „coś nie tak”, ma to bezpośredni wpływ na tę drugą. Dlatego też warto w pierwszej kolejności zadbać o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie, jednak jak to zrobić? Podstawą jest zdrowe, sprzyjające nam środowisko, dlatego warto otaczać się osobami, wśród których czujemy się swobodnie i z którymi lubimy spędzać czas. Należy także unikać sytuacji powodujących stres, silne emocje, nerwy (nie da się ich całkowicie uniknąć, jednak odpowiednie nastawienie i asertywne postępowanie pozwala na znaczną ich redukcję). Dobrym pomysłem jest również angażowanie się w czynności i zajęcia sprawiające nam przyjemność i dające satysfakcję, najlepiej w towarzystwie wcześniej wspomnianych osób – przyjemne z pożytecznym.

Profilaktyka to podstawa

Jak już wcześniej wspomniałem absolutną podstawą wszelkich działań zapobiegających rozwojowi chorób serca (i wielu innych) jest profilaktyka, jednak czym jest w praktyce? Profilaktyka to przede wszystkim regularna kontrola rozmaitych parametrów naszego organizmu takich jak:

  • Ciśnienie
  • Poziom cukru we krwi
  • Poziom cholesterolu
  • Stężenie cukrów i trójglicerydów

Regularna bieżąca kontrola pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych anomalii lub odstępstw od normy i podjęcie odpowiednich działań, aby zapobiec przykrym konsekwencjom.

Zdrowy sen to podstawa

Sen to jeden z podstawowych procesów pozwalających na regenerację ciała i umysłu oraz odnowienie sił zużytych w trakcie dnia. To podczas niego organizm przeprowadza swego rodzaju „restart”, dlatego warto zadbać o regularny, zdrowy sen w odpowiednich warunkach. Jego niedobór powoduje rozdrażnienie, spadek koncentracji, ogólne zmęczenie, a w dalszej perspektywie kłopoty z zaśnięciem oraz wiele dużo poważniejszych dolegliwości.

Kompleksowy zakres ofery

Kompleksowy zakres ofery

Profesjonalna kadra i sprzęt

Profesjonalna kadra i sprzęt

Sprawnie i szybko

Sprawnie i szybko

Nasza przychodnia - galeria

Kącik dla dzieci
Kącik dla dzieci
Punkt szczepień
Punkt szczepień
Rejestracja
Rejestracja
Rejestracja
Rejestracja
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy
Gabinet lekarski
Gabinet lekarski
Gabinet lekarski
Gabinet lekarski
Poczekalnia
Poczekalnia
Poczekalnia
Poczekalnia
Kącik dla mam karmiących
Kącik dla mam karmiących
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Centrum medyczne MultiMedic

Dominów, ul. Rynek 6 lokal 1
20-388 Lublin

Lublin, ul. Józefa Franczaka Lalka 43
20-325 Lublin

Email: centrum.multimedic@wp.pl
Rejestracja: 81 307 04 48, 570 880 908

 

Facebook Przychodnia Felin Mapka